De kranten staan er bol van, de banen liggen voor het oprapen en bedrijven investeren weer! Maar wat nu als dat bij jou net niet lijkt te lukken. Je ziet dat bij de buurman het terras wel vol zit en hij heeft ook nog de middelen om te investeren.

Gasten trekken gasten. Zitten er mensen in je restaurant of terras, dan zullen er snel meer volgen. Zo werkt het menselijk brein. Maar hoe pak je nu zo iets aan?

Je hebt geld nodig om te kunnen investeren in de aantrekkelijkheid van je restaurant, dat geld komt van gasten die helaas jouw deur voorbij lopen. Duidelijk een kip en ei geval.

Bij het begin beginnen

In tijden dat het minder ging in Nederland, was de horeca de eerste branche die hier last van had. Mensen bespaarden op luxe uitgaven. Bedrijven die op dat moment vet op de botten hadden, konden twee dingen doen; investeren om zo aantrekkelijk te blijven voor de gasten die wel bereid waren geld uit te geven óf interen op het vermogen en zien waar het schip strandde. Een groot gedeelte van de eerste groep heeft nog steeds een goed lopende zaak, omdat zij ook in mindere tijden het risico durfden te nemen om voorop te lopen. Niet achterover leunen en wachten wat er gebeurt, maar pro actief op zoek naar oplossingen en gasten! Helaas is een groot gedeelte van de tweede groep de crisis niet doorgekomen of nog steeds druk bezig het hoofd boven water te houden. Juist deze groep zal het komende jaren erg zwaar hebben en het wellicht niet redden.

Moraal van dit verhaal

Zorg voor voldoende vermogen. Zet geld opzij voor mindere tijden, maar vooral: blijf investeren in je onderneming, ook, of misschien juist, als het minder gaat. Ook als er een lening voor de investering nodig blijkt, zal een bank altijd kijken naar de eigen middelen die er zijn. Dus houd het heft in eigen handen en laat het je niet overkomen!